Lidt rohistorie af Gert Flensberg. (Årebladet dec 2013)

I klubben har vi en indrammet planche med diverse medaljer mm. Ved læsning af Stavn fra 2008 faldt jeg over lidt historie i tilknytning til denne medaljesamling. Medaljerne har tilhørt Richard Johansen og skænket til roklubben af hans enke Harriet Bæk, en mangeårigt medlem af klubben.

rj1

Richard Johansens medaljesamling

I Skarv skriver Frede Prisholm Jensen (medlem nr. 133 Erik Prisholm er hans storebror) om mejeriet Østerbro som lå på Østerbrogade 24 indtil ca. 1950. Kører man ud af Østerbrogade var det andet hus efter assistenskirkegården på højre side.

Mejeriet blev købt af Erik og Fredes morforældre i 1918. Sønnen i huset Richard var mælkekusk og havde til opgave at hente mælk på havnen fra Bjørnø, og køre mælketure i Faaborg og omegn. Om vinteren når fjorden frøs til, landede Bjørnøfolkene deres mælk ved slæbestedet for enden af Sct. Hans gade.

rj2

Mejeriet Østerbro og Richard Johansen.

Frede skriver om sin onkel Richard:

Han blev danmarksmester to gange - først i 2 årers inrigger sammen med en ung bankmand omme fra Priorensgade (Poul Jensen) og med Frederik Hildebrandt som styrmand. Hildebrandt var også deres træner, han viste alt om roning. Der blev efter datidens forhold trænet hårdt. Hver aften på vandet - først lang og grundig opvarmning - så ”trak de bane”, det vil sige, at de startede ude ved sagfører Qvist [Strandtoften] og roede i kaproningstempo ind til havnemolen. Derefter ud på fjorden uden Hildebrandt og så blev båden ”lagt stille”. Man begyndte så at ro den anden ”kompasset rundt”, det var næsten selvmorderisk, men det gav råstyrke. Inde ved bådehuset ventede Hildebrandt med to sjippetove, så skulle der sjippes i 10 min. Og derefter løbetræning ud til ”Prices Have” og tilbage igen. Når holdet trænede langs Langelinie, var der mange Faaborgensere, der på deres aftentur fulgte træningen. Det var også en nydelse at se rytmen i båden, der var noget stort over det. Teknikken var noget nær det perfekte, og det var helt sikkert Hildebrandts store viden, der her kom til udtryk. Anstrengelserne lykkedes, og det endte altså med mesterskab i 1936, og et par år efter lykkedes det igen, - men denne gang i 4 årers inrigger.

Ud over medaljer og sølvtøj vandt de en splinterny 2 årers outrigger, som var udsat som præmie af en ro-mæcen.